FAQ
Veelgestelde vragen – Verhuur
- U brengt de wagen binnen tijdens de kantooruren. In dit geval zal onze medewerker het schadeformulier samen met u overlopen, de kilometerstand noteren en controleren of de tank door u werd gevuld. Indien nodig zal hij het voertuig opnieuw voltanken. U ontvangt onmiddellijk uw factuur en afhankelijk van hoe u uw waarborg heeft geregeld, zal de afrekening afgehandeld worden.
- U brengt de wagen binnen buiten de kantooruren. In dit geval wordt er in onze filialen gewerkt met een sleutelkluis. Van zodra onze medewerker opnieuw aanwezig is, zal hij het voertuig controleren, indien nodig voltanken en uw factuur opmaken. Dit zal u worden toegezonden en afhankelijk van hoe u uw waarborg heeft geregeld, zal de afrekening worden afgehandeld.Opmerking: Enkel indien er bijkomende schade werd vastgesteld, kan men uw factuur nog niet afsluiten (zie volgende FAQ “Wat te doen bij schade?”).
De huurwagen staat voor u klaar op de door u gereserveerde datum in het door u gekozen filiaal. U vermeldt uw reservatienaam aan de balie waarna onze medewerker u zal vragen om uw (geldig) rijbewijs en identiteitskaart voor te leggen. Indien u de wagen beroepsmatig huurt, dient u op dit moment uw facturatiegegevens door te geven. Dit kan later niet meer aangepast worden. Men zal u vragen of u de extra omniumverzekering neemt (diefstalverzekering is verplicht). Afhankelijk van de huurperiode en het wagentype zal men u vervolgens het bedrag van de waarborg melden. U kan deze ter plaatse betalen via bancontact of kredietkaart. Na afrekening van de waarborg zal onze medewerker het volledige huurcontract met u overlopen. Zowel uzelf als onze medewerker ondertekenen het huurcontract waarna u hiervan een kopij ontvangt. Opgelet! De waarden die hier vermeld staan, zijn exclusief BTW.
STAP 2 – Controle huurvoertuig
Vervolgens gaat u samen met onze medewerker naar het gereserveerde voertuig. Daar wordt de kilometerstand, het brandstofpeil, aanwezigheid brandblusser, aanwezigheid fluohesje, e.d. gecontroleerd. Vervolgens overloopt u samen het schadeformulier, een formulier waarop de reeds aanwezige schade staat vermeld. Bij de voertuigen met laadklep zal men u tevens de werking ervan uitleggen.
STAP 3 – U mag vertrekken!
Indien u zelf geen extra vragen meer heeft, mag u met het huurvoertuig vertrekken.
Al onze wagens zijn, zoals wettelijk verplicht, BA verzekerd, met een kost per voorval van 500€ ten laste van de huurder.
- In ons tarief "basis" is uw risico, ook in geval van diefstal, beperkt tot het vermelde bedrag op de detailpagina van het door u gewenste voertuig.
- In ons, voor u veiliger, tarief "slim" beperkt u uw risico bij een eventueel voorval tot een aanzienlijk kleiner bedrag.
- De bedragen vindt u terug bij de opgegeven tarieven op de detailpagina van het door u gewenste voertuig.
- Betreft het een klein schadegeval zonder tegenpartij, dan zal de schade worden vastgesteld bij het binnenbrengen van de wagen. De verrekening van het schadebedrag gebeurt via uw factuur (lees hier de voorwaarden van de omniumverzekering).
- Betreft het een ongeval met tegenpartij – maar waarbij de schade aan het eigen voertuig beperkt is – dan vult u het aanrijdingsformulier correct en volledig in. U kan dit formulier, reeds gedeeltelijk ingevuld, terugvinden bij de documenten van uw huurwagen. Het dient steeds samen met de tegenpartij te worden ingevuld.
- Bij het binnenbrengen van uw voertuig wordt de al dan niet aanwezige schade vastgesteld. Er wordt een dossier opgemaakt voor onze verzekeringsmakelaar en na vaststelling van het schadebedrag na een expertise (of via bestek) zal uw factuur worden afgesloten.
- Bovenop de huurprijs van uw voertuig zal een bedrag voor de verzekering BA worden aangerekend en - bij schade aan eigen voertuig – het schadebedrag, afhankelijk van de al dan niet afgekochte omniumverzekering (zie voorwaarden omniumverzekering).
- Bij ernstige ongevallen neemt u steeds onmiddellijk contact op met VIO op volgend telefoonnummer:03/253 20 10. Buiten de kantooruren wordt u voor dringende oproepen doorgestuurd naar een verantwoordelijke.
- Waarborg Bancontact: in dit geval zal uw restsaldo worden teruggestort op het rekeningnummer dat werd genoteerd bij afhaling van uw voertuig.
- Waarborg kredietkaart (VISA, …): in dit geval werd er een reservatie genomen van het bedrag, m.a.w. het bedrag werd geblokkeerd op uw rekening, niet afgenomen. Na opmaak van uw factuur zal de waarborg worden geannuleerd op uw kredietkaart en zal het correcte factuurbedrag worden afgeboekt. Indien u de wagen binnenbrengt tijdens de kantooruren kan u in dit geval uw betaling ook cash of met Bancontact vereffenen.
- Waarborg via overschrijving: in dit geval zal het restsaldo worden teruggestort op het rekeningnummer dat werd gebruikt om de waarborg te storten.
- Geen waarborg: in het uitzonderlijke geval dat u geen waarborg hoeft te betalen, is de factuur betaalbaar op de vermelde vervaldatum.
Veelgestelde vragen – Praktische info – Voertuigen
Meer informatie over de verschillende types aanhangwagens kan u vinden op onze blog.